poniedziałek, 30 lipca 2012

Kotleciki rybne z zielonym groszkiem i sałatka z ogórków po tajsku

Mrożony filet z mintaja był przekładany wielokrotnie z kąta w kąt gdy sięgałam do zamrażarki po kostki lodu. W końcu jednak i mintaj doczekał się swojego dnia. I skończył dość egzotycznie, bo w stylu tajskim, w licznym i jaskrawo zielonym towarzystwie zielonego groszku. Jest to moja wersja tajskich pulpecików rybnych z książki "Łatwa kuchnia tajska", której autorem jest Ken Hom. Główna modyfikacja polega na zamianie fasolki na zielony groszek oraz podniesienia jego rangi do równorzędnego w stosunku do ryby składnika.Sałatka z ogórków prawie zgodna z oryginałem :)



Składniki:
  • 300g fileta z mintaja, ja użyłam mrożonego, ale świeży będzie lepszy (autor poleca okonia, halibuta lub dorsza, na pewno są to smaczniejsze ryby)
  • 200g mrożonego groszku
  • 2 jajka
  • 1 łyżka sosu rybnego
  • 2 łyżeczki zielonej pasty curry
  • 1 łyżeczka mielonego imbiru (ja użyłam ze słoiczka)
  • 1 łyżeczka ciemnego sosu sojowego
  • 1 łyżeczka soku z limonki
  • 1 łyżeczka brązowego cukru
  • 1 duży ząbek czosnku
  • 1 łyżeczka mielonych ziaren kolendry
  • 6 suszonych liści limonki kaffir, rozgniecionych na pył w moździerzu
  • 1 łyżka mąki kukurydzianej + więcej do formowania kotlecików
Filet rozmrażamy, osuszamy na ręczniku papierowym, kroimy na małe kawałki, około 2cm. W blenderze umieszczamy kawałki ryby, dodajemy wszystkie składniki z wyjątkiem jajek i groszku. Rozdrabniamy (autor przepisu zalecał pozostawienie większych kawałków, ja zmiksowałam na gładko obawiając się pozostawionych w filecie ości, co w mrożonkach zdarza się nagminnie), dodajemy roztrzepane jajka oraz mąkę kukurydzianą, mieszamy na gładką masę. Groszek zalałam wrzątkiem na 3 minuty, odcedziłam, osuszyłam na ręczniku papierowym i dodałam do masy rybnej. Na blacie wysypanym mąką kukurydzianą formujemy kotleciki, moje miały około 4cm średnicy. Smażymy na głębokim oleju na średnim ogniu aż będą złociste, lekko brązowe. Zjadłam z ryżem i sałatką z ogórków.

Składniki na sałatkę z ogórków:
  • 2 średniej wielkości długie ogórki 
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • 1 łyżka brązowego cukru
  • sok z 1,5 limonki
  • 2 szalotki, posiekane
  • po pół czerwonej i żółtej papryczki chilli
 Sos sojowy, cukier i sok z limonki wymieszać aż cukier się rozpuści. Ogórki obrać, przekroić wzdłuż na połowę i łyżeczką usunąć nasionka. Szalotki i papryczki drobno posiekać. Zalać warzywa sosem i odstawić na 15-20 minut. Sałatka jest bardzo pikantna. Gotowe!


4 komentarze:

  1. muszę kiedyś spróbować to zrobić i chyba faktycznie zdecyduję się na świeżą rybkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda bardzo aptyecznie. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię Take kotleciki to fajny sposób na przekonanie dzieci do ryb. Niestety moje maluchy nie przepadają za rybą, a szkoda, bo my z mężem wprost przepadamy! Ostatnio bardzo polubiłam przepis https://mowisalmon.pl/przepisy/losos-w-glazurze-miodowo-sojowej-z-sosem-malinowym/ To bardzo fajne połączenie smaków a ryba jest bardzo aromatyczna. Polecam!

    OdpowiedzUsuń