poniedziałek, 30 lipca 2012

Kotleciki rybne z zielonym groszkiem i sałatka z ogórków po tajsku

Mrożony filet z mintaja był przekładany wielokrotnie z kąta w kąt gdy sięgałam do zamrażarki po kostki lodu. W końcu jednak i mintaj doczekał się swojego dnia. I skończył dość egzotycznie, bo w stylu tajskim, w licznym i jaskrawo zielonym towarzystwie zielonego groszku. Jest to moja wersja tajskich pulpecików rybnych z książki "Łatwa kuchnia tajska", której autorem jest Ken Hom. Główna modyfikacja polega na zamianie fasolki na zielony groszek oraz podniesienia jego rangi do równorzędnego w stosunku do ryby składnika.Sałatka z ogórków prawie zgodna z oryginałem :)



Składniki:
  • 300g fileta z mintaja, ja użyłam mrożonego, ale świeży będzie lepszy (autor poleca okonia, halibuta lub dorsza, na pewno są to smaczniejsze ryby)
  • 200g mrożonego groszku
  • 2 jajka
  • 1 łyżka sosu rybnego
  • 2 łyżeczki zielonej pasty curry
  • 1 łyżeczka mielonego imbiru (ja użyłam ze słoiczka)
  • 1 łyżeczka ciemnego sosu sojowego
  • 1 łyżeczka soku z limonki
  • 1 łyżeczka brązowego cukru
  • 1 duży ząbek czosnku
  • 1 łyżeczka mielonych ziaren kolendry
  • 6 suszonych liści limonki kaffir, rozgniecionych na pył w moździerzu
  • 1 łyżka mąki kukurydzianej + więcej do formowania kotlecików
Filet rozmrażamy, osuszamy na ręczniku papierowym, kroimy na małe kawałki, około 2cm. W blenderze umieszczamy kawałki ryby, dodajemy wszystkie składniki z wyjątkiem jajek i groszku. Rozdrabniamy (autor przepisu zalecał pozostawienie większych kawałków, ja zmiksowałam na gładko obawiając się pozostawionych w filecie ości, co w mrożonkach zdarza się nagminnie), dodajemy roztrzepane jajka oraz mąkę kukurydzianą, mieszamy na gładką masę. Groszek zalałam wrzątkiem na 3 minuty, odcedziłam, osuszyłam na ręczniku papierowym i dodałam do masy rybnej. Na blacie wysypanym mąką kukurydzianą formujemy kotleciki, moje miały około 4cm średnicy. Smażymy na głębokim oleju na średnim ogniu aż będą złociste, lekko brązowe. Zjadłam z ryżem i sałatką z ogórków.

Składniki na sałatkę z ogórków:
  • 2 średniej wielkości długie ogórki 
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • 1 łyżka brązowego cukru
  • sok z 1,5 limonki
  • 2 szalotki, posiekane
  • po pół czerwonej i żółtej papryczki chilli
 Sos sojowy, cukier i sok z limonki wymieszać aż cukier się rozpuści. Ogórki obrać, przekroić wzdłuż na połowę i łyżeczką usunąć nasionka. Szalotki i papryczki drobno posiekać. Zalać warzywa sosem i odstawić na 15-20 minut. Sałatka jest bardzo pikantna. Gotowe!


1 komentarz:

  1. muszę kiedyś spróbować to zrobić i chyba faktycznie zdecyduję się na świeżą rybkę

    OdpowiedzUsuń